نمره 7 اسپیکینگ آزمون آیلتس - IELTS speaking score 7

چگونه نمره اسپیکینگ ام را در آزمون آیلتس به بالای 7 برسانم؟ این یکی از رایج ترین سوالات و چالش ها بین داوطلبان آزمون آیلتس است. چرا نمی توانم در اسپیکینگ نمره 7 بگیرم؟

داوطلبان بسیاری وجود دارند که نمره اسپیکینگ آن ها حول و هوش 5 یا 6 توقف کرده است و از این موضوع کلافه هستند. خیلی ها هم کلا بیخیال نمره 7 اسپیکینگ شده اند. بعضی ها به توصیه های اشتباه عمل می کنند، بازخورد های ضعیف می گیرند یا گول تبلیغات را می خورند. برای موفقیت در اسپیکینگ و به طور کلی در تمام بخش های آزمون آیلتس واقع بینی مهم ترین نکته است.

چیزی که باید درمورد آزمون آیلتس به شما یادآوری کنم این است که آیلتس آزمون سنجش سطح مهارت شما در زبان انگلیسی است. مشخص است که اگر سطح شما pre-intermediate یا همان مبتدی رو به متوسط باشد (حدود نمره 5 و B1 در مقیاس CEFR) باید روی گرامر و گسترش رنج ساختارهای گرامری و همچنین یادگیری لغات یا همان vocab کار کنید.

اگر دید واقع بینانه ای نسبت به گرفتن نمره 7 داشته باشید باید سطح خود را به B2 در مقیاس CEFR برسانید، که یعنی شما در سطح متوسط رو به پیشرفته قرار دارید.

بنا بر تجربه، داوطلبانی که اشتباهات گرامری زیادی می کنند و به طیف محدودی از لغات اشراف دارند حول نمره 6 اسپیکینگ را کسب می کنند. حال اگر چند اشتباه کوچک گرامری داشته باشید همچنان می توانید نمره 7 بگیرید، اما اشتباهات نباید به قدری زیاد شوند که مانع از برقراری مکالمه و فهم صحبت هایتان شوند.

تلفظ صحیح کلمات هم معضل دیگری است که بسیاری با آن سر و کار دارند، حتی اگر دامنه وسیعی از لغات و گرامر را استفاده کنید باید تلفظ لغات ههم درست و قابل فهم باشد تا آزمون گر بتواند شما را درک کند. اضطراب و نگرانی از اشتباه کردن هم می تواند بر fluency یا سلاست شما تاثیر بدی بگذارد.

 

معیار های محاسبه نمره آیلتس چه می گویند؟

بنا بر معیار های نمره دهی آیلتس داوطلب باید بتواند:

طیف وسیعی از گرامر های پیچیده را به طور منعطف استفاده کند، مکررا جمله های بدون خطایی بسازد، البته تعداد محدودی از مشکلات گرامری ممکن است پیش آید و ایرادی ندارد.

این بند به این معناست که شما باید بتوانید در مورد موضوعات مختلف به راحتی صحبت کنید و از collocation ها برای کسب نمره خوب استفاده کنید.

 

درمورد تلفظ صحیح (pronounciation) چطور؟

اشتباهات تلفظی اگر به قدری بارز باشند که آزمونگر در فهم منظور و صحبت های شما دچار مشکل شود نمره شما را پایین می آورند. داوطلبان بسیاری هستند که با وجود دانستن گرامر و رنج لغات عالی به دلیل تلفظ پر غلط متاسفانه نمی توانند به نمره 7 اسپیکینگ برسند.

بعضی ها تصور می کنند برای گرفتن نمره بالا باید لهجه بریتیش یا آمریکایی داشت. خیر، اینطور نیست شما بدون تسلط بر لهجه آمریکایی یا بریتانیایی همچنان می توانید نمره بالایی در بخش اسپیکینگ بگیرید. لهجه شما به شرطی که برای آزمونگر قابل فهم و شفاف باشد تاثیر منفی بر نمره اسپیکینگ تان نمی گذارد، اما تلفظ بد چرا!

 

چطور می توانم تلفظم را بهتر کنم؟

برای شروع از دیگران بخواهید که به صحبت کردن شما گوش دهند و اشکالات تلفظی شما را پیدا کنند. مثلا ممکن است در تلفظ ‘th’/’s’ (Bus/Bath) یا صداهای ترکیبی مثل ‘cr’/’cl’ (Cloud/Crowd) مشکل داشته باشید. ممکن است با حروف صدا دار وسط کلمات مشکل داشته باشید، یا بر استرس ها تاکید نکنید، شاید ‘s’ آخر کلمات را جا میندازید و … .

اگر به صورت خودخوان در خانه درس می خوانید پیشنهاد من به شما کتاب ‘Ship or Sheep’ است که می توانید به صورت آنلاین هم تهیه کنید.

 

 چند استراتژی برای کسب نمره 7 اسپیکینگ آیلتس

ابتدا نقاط ضعف خود را شناسایی کنید، می توانید از یک استاد کمک بگیرید. باید نقاط ضعف تان را تقویت کنید.

ضعف اصلی شما گرامر است یا لغات؟ یا هر دو؟ در کدام بخش گرامر یا لغت مشکل دارید؟ روی نقاط ضعف تان کار کنید. اگر با article ها، جمع ها، subject verb agreement ها، حروف اضافه، مصدر ها و … مشکل دارید مستقیم به قوانین هر بخش بپردازید. می توانید منابع آنلاین یا کتاب های خوب پیدا کنید.

اگر به دامنه مناسبی از لغات مسلط نیستید باید یاد بگیرید چطور منظور خودتان را با استفاده از افعال ماضی، مضارع، شرطی ها، عبارات ربطی، افعال مرکب، کالوکیشن ها و … به آزمون گر برسانید.

خیلی حواستان به idiom ها یا همان اصطلاحات باشد، باید از آن ها در جای درست و متناسب با موضوع استفاده کنید نه هرجا که خواستید. اگر به نظر برسد که فقط آن ها را حفظ کرده اید نمره از دست می دهید.

توصیه من این است که بیشتر روی کالوکیشن ها و افعال مرکب کار کنید.

 

چند توصیه برای روز آزمون

به خاطر داشته باشید که آزمون گر اسپیکینگ شما بر اساس معیار های زیر نمره می دهد:

  • انسجام و سلاست (fluency and coherence)
  • گرامر
  • لغات
  • تلفظ

 

1. لبخند بزنید و خودتان باشید

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که داوطلبان انجام می دهند و نمره شان را به شدت پایین می آورد مضطرب بودن است. وقتی که اضطراب دارند، مثل ربات صحبت می کنند، و باعث می شود در بخش تلفظ 5 بگیرند. 

اگر می خواهید در بخش تلفظ نمره 7 و بالاتر بگیرید، لبخند بزنید و احساسات تان را در صدایتان بروز دهید.

بروز احساسات در صدایتان باعث می شود بر کلمات و توضیحات مهم تاکید بیشتری نشان دهید. این چیزی است که آزمونگر می خواهد بشنود. همچنین، وقتی لبخند می زنید، آرامش بیشتری پیدا می کنید و این احساس را به آزمون گر هم منتقل می کنید.

 

2. از اشتباه کردن نترسید

بر اساس معیار ارزیابی آیلتس داوطلب باید به طور مکرر جمله های بدون خطا بسازد، البته تعداد محدودی خطای گرامری موردی ندارد

این جمله بدین معناست که می توان با چند خطا همچنان نمره 7 و یا 7.5 در بخش اسپیکینگ گرفت. اما با این وجود، تعدادی از داوطلبان آیلتس به دلیل نگرانی بیش از حد برای اشتباه نکردن زیادی آهسته صحبت می کنند و در نتیجه اشتباهاتشان واضح تر می  شود!  نکته حائز اهمیت بیشتر حفظ پیوستگی و روان بودن است تا اینکه مطلقا هیچ خطایی در پاسخ هایتان نداشته باشید. البته می توانید در صورت پی بردن به اشتباهتان آن را اصلاح کنید.

 

3. از لغات جالب و متنوع استفاده کنید

اگر می خواهید در بخش لغت نمره 7 و بالاتر بگیرید، باید از لغات جالب استفاده کنید مثل اصطلاحات عامیانه (slang) و idiom ها.

بهتر است از اصطلاحات عامیانه هم در بخش 1 و هم بخش 2 اسپیکینگ استفاده کنید، مثلا: chill out at home یا hang out with my friends.

همین طور باید اصطلاحاتی (idiom) یاد بگیرید که استفاده از آن ها در هر دو بخش آسان باشد؛ مثلا مواردی که بیان کننده احساس شما هستند. اگر چیزی را دوست دارید می توانید بگویید شما “over the moon” هستید یا “It thrills me to bits”.

البته در بخش 3 سوالات رسمی تر هستند بنابر این دامنه لغات شما هم باید باکیفیت تر باشد. به طور مثال اگر با موضوعی موافق هستید می توانید بگویید:

  • …I agree with the notion that
  • …To be frank, I firmly believe that

 

4. از کلمات ربط به فراوانی استفاده کنید

برای اینکه بتوانید در بخش سلاست و انسجام نمره 7 به بالا بگیرید، باید از کلمات ربطی متنوعی استفاده کنید. از کلمات رایج تر مانند but, also, as well در بخش 1 و 2 بیشتر استفاده کنید.

اگر می توانید در پاسخ به سوالات بخش 2 یک داستان کوتاه بگویید از کلمات زمانی مثل next, subsequently, after that, at long last استفاده کنید.

در بخش 3 شما باید از کلمات ربط تاثیرگذار تر و بهتری استفاده کنید مثل subsequently, as a result, moreover, furthermore.

استفاده از دامنه وسیعی از کلمات ربطی یک تیر و دو نشان است، هم در بخش لغت نمره شما را بالا می برد و هم در بخش سلاست و انسجام.

 

5. صحبت کردن را تمرین کنید

یک توصیه ساده و منطقی و در عین حال سخت. برای اینکه در تمام قسمت های اسپیکینگ آیلتس نمره 7 بگیرید باید بدانید آزمون گر از شما چه می خواهد و باید سطح بالایی در زبان انگلیسی داشته باشید.

آزمونگر از شما می خواهد بدون مکث های مکرر و آم و آآ.. گفتن به صحبت کردن ادامه دهید.

خیلی بهتر است که یک انگلیسی زبان نیتیو برای مکالمه پیدا کنید تا در صحبت کردن روان تر شوید.

به طور مثال Verbling گزینه بسیار مناسبی برای داوطلبان آیلتس سراسر دنیاست که به شما امکان می دهد در خانه انگلیسی بخوانید.

 

نکته مهم: قبل از رفع نقاط ضعف تان (مجددا) سراغ آزمون آیلتس نروید

بسیاری از داوطلبان متاسفانه بدون تمرین و هدف آزمون را تکرار می کنند تا زمانی که نمره بالاتری بگیرند. اگر قبل از رسیدگی به نقاط ضعف تان (درwriting, speaking, listening, reading) دوباره آزمون دهید هیچ پیشرفتی نمی کنید.

یک لیست از 10 اشتباه رایج خود بسازید و یک برنامه برای کار روی نقاط ضعف تان بچینید. سعی نکنید تمام مشکلات تان را در یک هفته حل کنید، این کار زمان می برد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت | ورود
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد